پیش بینی برداشت ۳۹ هزارتن گندم در یزد

پیش بینی برداشت ۳۹ هزارتن گندم در یزد
خانه اخبار اقتصادی یزد پیش بینی برداشت ۳۹ هزارتن گندم در یزد
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از پیش‌بینی برداشت 39 هزار تن گندم در این استان طی سال 97 خبر داد.

به گزارش یزدنیوز، سید جمال سجادی پور در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه فصل برداشت گندم در استان یزد از دهم خرداد شروع می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود 39 هزار تن در سال جاری گندم برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه مقدار گندم برداشت‌شده تاکنون نامشخص است، افزود: با توجه به استمرار خشک‌سالی و افت آب‌های زیرزمینی سطح زیر کشت گندم کاهش‌یافته است، به‌طوری‌که طی 10 سال گذشته سطح زیر کشت گندم استان از 27 هزار و 200 هکتار به 11 هزار و 200 هکتار رسیده است که نزدیک به 60 درصد کاهش‌یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد طی یک برنامه 5 ساله با بهبود نحوه مصرف آب و افزایش عملکرد آن با حذف محصولات پر آبخواه و جایگزین کردن محصولات کم آبخواه به‌جای آن، اثرات خشک‌سالی را تقلیل و کاهش داده تا ادامه حیات‌بخش کشاورزی را در استان یزد فراهم نماید.

سجادی پور حرکت به سمت اصلاح الگو کشت، ترویج کشت‌های تراکم گلخانه‌ای، افزایش راندمان آبیاری استفاده از پتانسیل بخش دامی و صنایع تبدیلی را از برنامه‌های این سازمان برای کشت کم آبخواه بجای کشت‌های پر آبخواه دانست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سطح زیر کشت 26 قلم از محصولات زارعی کاهش‌یافته و کل محصولات جالیزی حذف خواهد شد، عنوان کرد: در این برنامه 5 ساله 12 هزار و 211 هکتار محصولات زراعی کاهش می‌یابد و محصولاتی چون زیره، کنیوا، گلرنگ، کنجد، سیر، سورگم و دیگر محصولات جایگزین خواهد شد و درمجموع 32 درصد سطح محصولات زراعی کاهش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه بیشترین تولید گندم را شهرستان‌های خاتم و ابرکوه دارند، اذعان داشت: خشک‌سالی‌های اخیر به‌شدت سطح زیر کشت را کاهش داده و تأثیر بسزایی بر این روند داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ابراز داشت: هرچند طی سال‌های اخیر سطح زیر کشت کاهش‌یافته است؛ اما کشاورزان با انجام عملیات بهزراعی تقریباً تولید گندم را طی چهار سال اخیر حفظ نموده‌اند؛ و بر اساس سیاست‌های وزارت مطبوع و دولت خرید تضمینی افزایش‌یافته است، به‌طوری‌که میزان خرید تضمینی گندم از 360 تن در سال 92 به میزان 22 هزار و 384 تن در سال 96 رسیده است.

سجادی پور در پایان بابیان اینکه گندم دیم در استان یزد وجود ندارد و سطح زیر کشت گندم آبی 11 هزار و 200 هکتار است، یادآور شد: کاهش سطح گیاهان پر آبخواه و جایگزین محصولات کم آبخواه و پربازده، استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های نوین کشت در فضای بسته (کشت‌های گلخانه‌ای، گرمخانه‌ای)، استفاده از آبیاری‌های نوین درکشت محصولات زراعی و باغی، توسعه کشت نشایی و توسعه کشاورزی حفاظتی را از برنامه‌ها و اولویت این سازمان در سال 97 برشمرد.



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید